ᓈᓇᓯ ᓵᓐᑕ | Nancy Saunders
ᐊᒥᓱᑦ ᑕᑯᒥᓇᕐᑐᓕᐅᕐᑏᑦ ᑐᓴᕐᓂᔮᕐᑎᓯᔩᑦ ᓄᓇᕕᒻᒥ ᐊᒥᓱᐃᓂᒃ ᐊᑦᔨᒌᖕᖏᑐᓂᒃ ᐆᑦᑐᕋᕆᐊᒥᒃ ᐊᓕᐊᒋᔭᖃᕐᐸᑐᑦ. ᑕᕐᓴᓕᐅᕐᐸᓱᑎᒃ, ᒥᖑᐊᕆᕙᑦᓱᑎᒃ, ᐃᖕᖏᖑᐊᕐᐸᓱᑎᒃ, ᖃᓄᓕᒫᕐᓱᑎᒃ ᐃᓕᖓᔪᓂᒃ ᑕᑯᒥᓇᕐᑎᓯᓂᕐᓄᑦ. ᑌᒣᓲᖅ ᓈᓐᓯ ᓵᓐᑕ ᑰᑦᔪᐊᒥᐅᖅ ᒪᓐᑐᔨᐊᓚᒥᐅᒍᓕᕐᑐᖅ. ᐃᓕᓴᕐᓂᒥᓂᒃ Visual Arts ᐱᓇᓱᒐᖓᓂᒃ Cégep du Vieux Montréal ᐊᓂᒍᐃᓯᒪᓕᕐᓱᓂ, ᖃᐅᔨᒪᔭᐅᑦᓯᐊᕈᑎᓕᒃ ᒥᖑᐊᕐᓯᒪᔪᓕᐅᓲᒍᒋᐊᖓ, ᓴᓇᓲᒍᒋᐊᖓ, ᐃᒪᕐᑐᑐᓂᒃ ᒥᖕᖑᐊᕐᓯᓲᒍᒋᐊᖓ, ᐊᓪᓚᖑᐊᓲᒍᒋᐊᖓ, ᑕᑯᓐᓇᐅᔮᕐᑎᓯᓲᒍᒋᐊᖓ ᐊᒻᒪᓗ ᐃᓕᐅᕐᖃᓯᒪᔪᓕᐅᓲᒍᒋᐊᖓ. ᐃᓚᐅᓯᒪᒻᒥᔪᖅ ᑕᑯᓐᓇᐅᔮᕐᑎᓯᔪᓄᑦ ᐱᓇᓱᒐᕐᓄᑦ ᐆᑦᑑᑎᒋᑦᓱᒋᑦ ᐋᓛᐱᒃ (ᑕᑯᓗᒍ ᑕᑯᓐᓇᐅᔮᕐᑎᓯᔨ ᕕᕗᐊᔨ 2019) ᓱᓕᔪᖕᖑᐊᒍᓚᕿᐅᑎᒋᓯᒪᔭᖓ ᓂᐊᓕ ᑲᑦᔪᓕᐅᖕᖑᐊᓱᓂ, ᐅᕕᒃᑲᖅ ᐋᓐᓂᐊᓯᐅᕐᓂᒥ ᖁᐱᕐᕈᐊᕈᓕᕆᓂᕐᒥᒃ ᐃᓕᓵᖅ ᓄᑖᓂ ᑕᑯᑦᓴᐅᑎᑦᓯᐅᑎᓂ Épidémie ᑲᔪᓯᑎᓯᒪᔭᖏᓐᓂᒃ ᐃᐊᓐ ᓚᓄᐃᐊᑦ ᑐᕐᔪᐃᓐ, ᑕᑯᑦᓴᐅᑎᑕᐅᓛᕐᑐᑦ TVA ᑕᑯᑦᓴᐅᑎᑦᓯᕕᖓᑎᖑᑦ ᑕᕝᕙᓂ ᐅᑭᐅᖅ, ᐱᒋᐊᕐᓗᑎᒃ ᔭᓄᐊᔨ 7-ᒥᑦ 9-ᖕᖑᐸᑦ ᐅᓐᓄᑐᒃᑯᑦ. ᐱᓇᓱᐊᒐᖓ ᑕᑯᑦᓴᐅᑎᑕᐅᓯᒪᒻᒥᔪᖅ ᐊᒥᐊᖏᓐᓂᒃ ᑭᖑᓪᓕᐸᐅᓚᐅᔫᑦ Inuit Art Quarterly. ᐊᒥᓱᑦ ᑕᑯᒥᓇᕐᑐᓕᐅᕐᑏᑦ ᑐᓴᕐᓂᔮᕐᑎᓯᔩᑦ ᓄᓇᕕᒻᒥ ᐊᒥᓱᐃᓂᒃ ᐊᑦᔨᒌᖕᖏᑐᓂᒃ ᐆᑦᑐᕋᕆᐊᒥᒃ ᐊᓕᐊᒋᔭᖃᕐᐸᑐᑦ. ᑕᕐᓴᓕᐅᕐᐸᓱᑎᒃ, ᒥᖑᐊᕆᕙᑦᓱᑎᒃ, ᐃᖕᖏᖑᐊᕐᐸᓱᑎᒃ, ᖃᓄᓕᒫᕐᓱᑎᒃ ᐃᓕᖓᔪᓂᒃ ᑕᑯᒥᓇᕐᑎᓯᓂᕐᓄᑦ. ᑌᒣᓲᖅ ᓈᓐᓯ ᓵᓐᑕ ᑰᑦᔪᐊᒥᐅᖅ ᒪᓐᑐᔨᐊᓚᒥᐅᒍᓕᕐᑐᖅ. ᐃᓕᓴᕐᓂᒥᓂᒃ Visual Arts ᐱᓇᓱᒐᖓᓂᒃ Cégep du Vieux Montréal ᐊᓂᒍᐃᓯᒪᓕᕐᓱᓂ, ᖃᐅᔨᒪᔭᐅᑦᓯᐊᕈᑎᓕᒃ ᒥᖑᐊᕐᓯᒪᔪᓕᐅᓲᒍᒋᐊᖓ, ᓴᓇᓲᒍᒋᐊᖓ, ᐃᒪᕐᑐᑐᓂᒃ ᒥᖕᖑᐊᕐᓯᓲᒍᒋᐊᖓ, ᐊᓪᓚᖑᐊᓲᒍᒋᐊᖓ, ᑕᑯᓐᓇᐅᔮᕐᑎᓯᓲᒍᒋᐊᖓ ᐊᒻᒪᓗ ᐃᓕᐅᕐᖃᓯᒪᔪᓕᐅᓲᒍᒋᐊᖓ. ᐃᓚᐅᓯᒪᒻᒥᔪᖅ ᑕᑯᓐᓇᐅᔮᕐᑎᓯᔪᓄᑦ ᐱᓇᓱᒐᕐᓄᑦ ᐆᑦᑑᑎᒋᑦᓱᒋᑦ ᐋᓛᐱᒃ (ᑕᑯᓗᒍ ᑕᑯᓐᓇᐅᔮᕐᑎᓯᔨ ᕕᕗᐊᔨ 2019) ᓱᓕᔪᖕᖑᐊᒍᓚᕿᐅᑎᒋᓯᒪᔭᖓ ᓂᐊᓕ ᑲᑦᔪᓕᐅᖕᖑᐊᓱᓂ, ᐅᕕᒃᑲᖅ ᐋᓐᓂᐊᓯᐅᕐᓂᒥ ᖁᐱᕐᕈᐊᕈᓕᕆᓂᕐᒥᒃ ᐃᓕᓵᖅ ᓄᑖᓂ ᑕᑯᑦᓴᐅᑎᑦᓯᐅᑎᓂ Épidémie ᑲᔪᓯᑎᓯᒪᔭᖏᓐᓂᒃ ᐃᐊᓐ ᓚᓄᐃᐊᑦ ᑐᕐᔪᐃᓐ, ᑕᑯᑦᓴᐅᑎᑕᐅᓛᕐᑐᑦ TVA ᑕᑯᑦᓴᐅᑎᑦᓯᕕᖓᑎᖑᑦ ᑕᕝᕙᓂ ᐅᑭᐅᖅ, ᐱᒋᐊᕐᓗᑎᒃ ᔭᓄᐊᔨ 7-ᒥᑦ 9-ᖕᖑᐸᑦ ᐅᓐᓄᑐᒃᑯᑦ. ᐱᓇᓱᐊᒐᖓ ᑕᑯᑦᓴᐅᑎᑕᐅᓯᒪᒻᒥᔪᖅ ᐊᒥᐊᖏᓐᓂᒃ ᑭᖑᓪᓕᐸᐅᓚᐅᔫᑦ Inuit Art Quarterly.
ᓈᓐᓯ ᐃᓄᑦᑎᑑᕐᑐᓕᐅᓲᖅ ᐱᓇᓱᐊᕐᑕᒥᓂᒃ ᐊᒻᒪᓗ ᓱᓕᔪᖕᖑᐊᒍᓕᕋᒥ, ᐃᓄᑦᑎᑐᑦ ᐅᖃᐅᓯᕐᑕᖃᖕᖏᑐᓂᒃ ᑕᑯᑦᓴᐅᑎᑦᓯᖁᔨᒐᓂ. ” Épidémie-ᒥ, ᐃᓄᐃᑦ ᓱᓕᔪᖕᖑᐊᑎᐅᓚᐅᔫᑦ ᓄᓇᕕᒻᒥᐅᑦ ᓇᑭᑐᐃᓐᓇᖅ ᐊᒻᒪᓗ ᓄᓇᕕᒻᒥ, ᑕᒪᓐᓇ ᐊᓕᐊᓇᓚᐅᔫᖅ, ᐅᖃᐅᓯᕐᓂᒃ ᐃᓕᑦᓯᒍᑎᒋᓯᒪᔭᒃᑲ ᑖᒃᑯᐊᓗ ᐃᓕᑦᓯᓯᒪᔭᒃᑲ ᐃᓕᓐᓂᐊᑎᑦᓯᒍᑎᒋᓯᒪᑦᓱᒋᑦ. ᐊᓕᐊᒋᔭᖃᓚᐅᔪᔪᒍᑦ ᑖᒃᑯᓂᖓ ᑕᑯᑦᓴᐅᑎᑕᐅᔪᓂᒃ; ᐊᒥᓱᑦ ᑯᐯᒻᒥᐅᑦ ᐅᖃᐅᓯᕐᒥᒃ ᑐᓴᕆᐅᓚᕿᓛᕐᑐᑦ.”
ᓈᓐᓯ ᐅᓪᓗᒥ ᐅᖃᐅᓯᐅᕙᓕᕐᑐᓂᒃ ᑐᓴᕐᑕᐅᕙᒋᐊᓪᓚᖁᔨᔪᖅ ᐃᓄᑦᑎᑑᓕᕐᑎᑕᐅᔪᑦᓴᓂᒃ, ᐆᑦᑑᑎᒋᓗᒋᑦ ᓱᓇᑐᐃᓐᓇᓂᒃ ᐅᕝᕙᓘᓐᓃᑦ ᐃᓱᒪᒋᔭᖃᕈᑎᓂᒃ ᐱᐅᓯᑐᖃᕐᑎᒍᑦ ᓄᐃᑕᓯᒪᖕᖏᑐᓂᒃ, ᐅᖃᐅᓯᐅᑉ ᐊᑯᓂ ᓄᐃᑕᒍᑎᑦᓴᖏᓐᓂᒃ. « ᐅᕙᓐᓄᑦ ᐱᒻᒪᕆᐅᕗᖅ ᐅᖃᐅᓯᕐᒥᒃ ᐊᑕᐅᓯᕕᑦᓱᖓ ᐳᐃᒍᕐᓯᒪᒐᒪ, ᐅᓪᓗᒥᓗ ᐅᖃᕈᓐᓇᓕᕋᒃᑯᑦ ᐅᐱᒪᑦᓱᖓ. ᖃᓪᓗᓈᑦ ᓄᓇᖓᓄᑦ ᓅᒃᑲᒪ, ᐊᓯᐅᔨᕐᖃᔭᕐᓯᒪᒻᒥᔭᕋ ᑰᑦᔪᐊᒧᑦ ᐅᑎᕐᓱᖓ ᐃᓚᒃᑲᓂᒃ ᐅᖄᕕᖃᕐᖃᔭᑦᓯᐊᓯᒪᖕᖏᑐᖓ” ᑐᑭᓯᒪᔪᖅ ᑖᑦᓱᒥᖓ ᐱᒐᓱᐊᒻᒪᕆᓐᓇᑐᒥᒃ ᐅᖃᐅᓯᕐᒥᒃ ᐊᓯᐅᔨᓂᐅᑉ ᑌᒣᒻᒪᑦ ᐃᑲᔪᕈᒪᓲᖅ ᐃᓅᖃᑎᒥᓂᒃ ᐃᓕᓭᒍᑎᒋᑦᓱᒍ. ᓈᓐᓯ ᐃᓄᑦᑎᑑᕐᑐᓕᐅᓲᖅ ᐱᓇᓱᐊᕐᑕᒥᓂᒃ ᐊᒻᒪᓗ ᓱᓕᔪᖕᖑᐊᒍᓕᕋᒥ, ᐃᓄᑦᑎᑐᑦ ᐅᖃᐅᓯᕐᑕᖃᖕᖏᑐᓂᒃ ᑕᑯᑦᓴᐅᑎᑦᓯᖁᔨᒐᓂ. ” Épidémie-ᒥ, ᐃᓄᐃᑦ ᓱᓕᔪᖕᖑᐊᑎᐅᓚᐅᔫᑦ ᓄᓇᕕᒻᒥᐅᑦ ᓇᑭᑐᐃᓐᓇᖅ ᐊᒻᒪᓗ ᓄᓇᕕᒻᒥ, ᑕᒪᓐᓇ ᐊᓕᐊᓇᓚᐅᔫᖅ, ᐅᖃᐅᓯᕐᓂᒃ ᐃᓕᑦᓯᒍᑎᒋᓯᒪᔭᒃᑲ ᑖᒃᑯᐊᓗ ᐃᓕᑦᓯᓯᒪᔭᒃᑲ ᐃᓕᓐᓂᐊᑎᑦᓯᒍᑎᒋᓯᒪᑦᓱᒋᑦ. ᐊᓕᐊᒋᔭᖃᓚᐅᔪᔪᒍᑦ ᑖᒃᑯᓂᖓ ᑕᑯᑦᓴᐅᑎᑕᐅᔪᓂᒃ; ᐊᒥᓱᑦ ᑯᐯᒻᒥᐅᑦ ᐅᖃᐅᓯᕐᒥᒃ ᑐᓴᕆᐅᓚᕿᓛᕐᑐᑦ.” ᓈᓐᓯ ᐅᓪᓗᒥ ᐅᖃᐅᓯᐅᕙᓕᕐᑐᓂᒃ ᑐᓴᕐᑕᐅᕙᒋᐊᓪᓚᖁᔨᔪᖅ ᐃᓄᑦᑎᑑᓕᕐᑎᑕᐅᔪᑦᓴᓂᒃ, ᐆᑦᑑᑎᒋᓗᒋᑦ ᓱᓇᑐᐃᓐᓇᓂᒃ ᐅᕝᕙᓘᓐᓃᑦ ᐃᓱᒪᒋᔭᖃᕈᑎᓂᒃ ᐱᐅᓯᑐᖃᕐᑎᒍᑦ ᓄᐃᑕᓯᒪᖕᖏᑐᓂᒃ, ᐅᖃᐅᓯᐅᑉ ᐊᑯᓂ ᓄᐃᑕᒍᑎᑦᓴᖏᓐᓂᒃ. « ᐅᕙᓐᓄᑦ ᐱᒻᒪᕆᐅᕗᖅ ᐅᖃᐅᓯᕐᒥᒃ ᐊᑕᐅᓯᕕᑦᓱᖓ ᐳᐃᒍᕐᓯᒪᒐᒪ, ᐅᓪᓗᒥᓗ ᐅᖃᕈᓐᓇᓕᕋᒃᑯᑦ ᐅᐱᒪᑦᓱᖓ. ᖃᓪᓗᓈᑦ ᓄᓇᖓᓄᑦ ᓅᒃᑲᒪ, ᐊᓯᐅᔨᕐᖃᔭᕐᓯᒪᒻᒥᔭᕋ ᑰᑦᔪᐊᒧᑦ ᐅᑎᕐᓱᖓ ᐃᓚᒃᑲᓂᒃ ᐅᖄᕕᖃᕐᖃᔭᑦᓯᐊᓯᒪᖕᖏᑐᖓ” ᑐᑭᓯᒪᔪᖅ ᑖᑦᓱᒥᖓ ᐱᒐᓱᐊᒻᒪᕆᓐᓇᑐᒥᒃ ᐅᖃᐅᓯᕐᒥᒃ ᐊᓯᐅᔨᓂᐅᑉ ᑌᒣᒻᒪᑦ ᐃᑲᔪᕈᒪᓲᖅ ᐃᓅᖃᑎᒥᓂᒃ ᐃᓕᓭᒍᑎᒋᑦᓱᒍ.
Beaucoup d’artistes du Nunavik touchent un peu à tout, ils font de la gravure, de la peinture, du chant, tout ce qui est relié à l’art. C’est le cas de Nancy Saunders originaire de Kuujjuaq qui vit maintenant à Montréal. Nancy a gradué du programme en Arts visuels au Cégep du Vieux Montréal. Elle est connue pour ses peintures, sculptures, aquarelles, dessins, performances, installations et elle participe aussi à des projets de théâtre tel que la pièce Aalaapi (voir artiste du mois de février 2019). Cette expérience l’a tout récemment amenée à interpréter Nelli Kadjulik, une jeune étudiante en biochimie-médicale, dans la série télé Épidémie réalisée par Yan Lanouette Turgeon et qui sera diffusée sur les ondes de TVA cet hiver à partir du 7 janvier à 21 h. Son travail fait aussi la couverture du numéro actuel de la revue Inuit Art Quarterly.
Nancy incorpore l’inuktitut dans ses œuvres et lorsqu’elle joue des rôles, elle persiste pour qu’il y ait des scènes où l’inuktitut soit parlé. « Pour Épidémie, il y avait des acteurs Inuit de partout du Nunavik et du Nunavut, c’était plaisant, ils m’ont appris des mots et je leur ai enseigné des mots à eux aussi. Je suis contente de cette visibilité sur Épidémie, beaucoup de Québécois vont entendre la langue pour la première fois. »
Nancy souhaite qu’il y ait davantage de mots de la modernité qui soient traduit en inuktitut, des objets ou des concepts qui n’existaient pas traditionnellement, permettant ainsi à la langue de perdurer dans le temps. « C’est important pour moi parce que c’est une langue que j’ai perdue et je suis fière de la parler aujourd’hui. Quand je suis venue vivre dans le sud, je l’avais presque oubliée et lorsque je suis retournée à Kuujjuaq, j’avais de la difficulté à parler avec ma famille ». Elle comprend le ressentiment de perdre sa langue, alors elle aide d’autres Inuit à la réapprendre.
Many artists from Nunavik enjoy trying different disciplines. They do engraving, painting, singing, everything related to art. This is the case of Nancy Saunders from Kuujjuaq who now lives in Montreal. Graduated from the Visual Arts program at Cégep du Vieux Montréal, she is known for her paintings, sculptures, watercolors, drawings, performances and installations. She also participated in theater projects like Aalaapi (see artist of February 2019) which led her to play Nelli Kadjulik, a young medical bio-chemistry student in the new series Épidémie directed by Yan Lanouette Turgeon, which will be broadcasted on TVA channel this winter, starting January 7th at 9 pm. Her work is also featured on the cover of the latest issue of Inuit Art Quarterly.
Nancy integrates Inuktitut into her works and when she plays a role, she insists so that there are scenes where Inuktitut is spoken. “For Épidémie, there were Inuit actors from all over Nunavik and Nunavut, this was exciting, they taught me words and I taught them words too. I am happy with this visibility; a lot of Quebecers will hear the language for the first time.”
Nancy wishes that more words from the modern world would be translated in Inuktitut, like objects or concept that doesn’t exist traditionally, allowing the language to last over time. « It’s important to me because I lost the language once, and I’m proud to be able to speak it today. When I moved down south, I almost lost it and when I was back in Kuujjuaq I had difficulty to speak with my family” She understands this hard feeling of losing your language so she wants to helps other Inuit to relearn it.
ᐊᓪᓚᑐᖅ | Texte de | Text by: Olivia Lya Thomassie
Reclamation and De-Colonization (detail), 2019