ᐅᐃᓕᐊᒻ ᑕᒍᓐᓈᖅ | William Tagoona
ᐅᐃᓕᐊᒻ ᑕᒍᓐᓈᖅ ᐃᖕᖏᖃᑦᑕᓯᓯᒪᔪᖅ ᐅᑭᐅᑭᑦᑐᒪᕆᐅᑦᓱᓂ. ᐊᑖᑕᖓ ᐊᖏᓕᑲᒃᑯᓂ ᐊᔪᕿᕐᑐᐃᔨᐅᓯᒪᔪᖅ ᑐᑦᓯᐊᕕᒻᒥᓂᓗ ᐃᖕᖏᖁᑦᓱᒍ ᑫᓪᓗᑐᕐᐸᑕᕕᓂᕆᑦᓱᓂᐅᒃ. ᑌᒪ 60-ᓂ, ᐃᓕᓚᐅᕐᑐᕕᓂᖅ ᓯᕗᓪᓕᐹᑦᓯᐊᓄᑦ ᐃᓄᓐᓄᑦ ᐃᖕᖏᖑᐊᕐᑎᓄᑦ “The harpoons” ᐃᓕᓴᕆᐊᕐᓯᒪᑦᓱᓂ ᑰᑦᔪᐊᕌᓗᒃ, ᒫᓂᑑᐸᒥ. ᐃᖕᖏᑎᐅᒍᓐᓀᓯᒪᑦᔭᖏᑦᑐᖅ ᐊᒻᒪᓗ ᑌᑦᓱᒪᓂᓂᑦ ᑐᓴᕐᓂᔮᕐᑎᓯᔨᐅᓯᒪᓕᕐᓱᓂ. ᐊᑦᓴᑕᕐᑎᐅᓯᒪᑦᓱᓂᓗ ᐱᖕᖑᐊᑎᓂ “Spectrum” ᔨᐊᓘᓀᕕᒥᐅᒍᑦᓱᓂ ᐊᒻᒪᓗ ᑌᒪ, ᓄᓇᕕᒻᒧᑦ ᐅᑎᕋᒥ 1974-ᒥ, ᐃᖕᖏᖑᐊᖃᑎᖃᖃᑦᑕᓯᔪᕕᓂᖅ ᑕᔭᕋ ᐸᐱᑲᑦᑐᒥᒃ ᐱᖕᖑᐊᑎᐅᖃᑕᐅᔪᒥᒃ SuglukBand ᐊᒻᒪᓗ ᒫᒃ ᑲᑦᔪᓕᒻᒥᒃ ᖃᑎᑐᔪᒥᒃ ᑯᑭᑕᐸᑦᑎᐅᓯᒪᔪᒥᒃ. ᐊᑦᓴᑕᕐᑎᐅᖃᑦᑕᓯᒪᒐᒥ ᐊᒻᒪᓗ ᑯᑭᑕᐸᑦᑎᐅᓱᓂ, ᐃᒣᓕᓯᒪᔪᖅ: “ᑌᒃᑯᓇᓂ ᐊᕐᕌᒍᓂ, ᐅᓪᓗᒥ ᐊᑦᔨᐅᕙᓚᐅᖕᖏᑐᖅ. ᓄᓇᓕᓐᓂᒃ ᐊᓯᖏᓐᓂᒃ ᐅᖓᓯᑦᑕᖃᒻᒪᕆᑉᐸᓚᐅᕐᑐᒍᑦ ᐅᑭᐅᕐᑕᑐᒦᒃᑲᑕ. ᓈᓚᐅᑎᖃᕐᐸᓚᐅᕐᑐᒍᑦ ᑖᒃᑯᓂᖓᑐᐊᖅ ᐃᓕᑦᓯᕕᒋᑦᓱᒋᑦ ᑐᓴᕐᓂᔮᕐᑎᓯᐅᑎᓂᒃ ᓂᑦᔮᑎᑕᐅᕙᑦᑐᓂᒃ ᓈᓚᐅᑎᒃᑯᑦ ᑌᑦᓱᒪᓂ, ᐃᓚᐅᑎᓗᒋᑦ Beatles, Rolling Stones ᐊᒻᒪᓗ ᑌᒃᑯᐊᑎᑐᑦ ᑐᓴᕐᓂᔮᑎᓯᔨᐅᒍᒪᑦᓱᑕ ᑐᓱᖃᑦᑕᓕᓚᐅᕐᓯᒪᔪᒍᑦ ᑌᒪ ᐃᒻᒥᓂᒃ ᐃᓕᑦᓯᓱᑕ ᑯᑭᑕᐸᐅᑎᓂᒃ ᐊᑐᕆᐅᕐᓂᐊᓕᕋᑦᑕ ᐊᒻᒪᓗ “ᖃᓪᓗᓈᑦ” ᑐᓴᕐᓂᔮᕐᑎᓯᐅᑎᑦᓴᔭᖏᓐᓂᒃ.”
ᓄᓇᕕᒻᒧᑦ ᑭᓯᐊᓂ ᐅᑎᕐᓯᒪᓕᕋᒥ ᐅᖃᐅᓯᕐᒥᑎᒍᑦ ᐃᓄᑦᑎᑑᕐᓱᓂ ᐃᖕᖏᖑᐊᖃᑦᑕᓯᔪᕕᓂᖅ. “ᑌᑦᓱᒪᓂᐅᖕᖏᓂᖓᓂ, ᐃᓕᓴᕆᐊᕐᓯᒪᕕᖏᓐᓂ ᐊᐅᓪᓚᓯᒪᔪᑦ, ᐃᓄᑦᑎᑐᑦ ᐅᖃᐅᓯᑦᑎᓂᒃ ᐅᖄᕐᖃᔦᕐᑎᓯᒐᓱᐊᕐᐸᓚᐅᕐᑐᑦ ᑌᒪ ᖃᓪᓗᓈᕐᑎᑐᑦ ᑭᓯᐊᓂ ᐃᖕᖏᐸᓕᓚᐅᕐᑐᒍᑦ. ᑌᑦᓱᒪᓂᓂᑦ ᐃᓕᑦᓯᕙᓪᓕᐊᓯᒪᔪᒍᑦ ᐱᔪᓐᓇᐅᑎᑦᑎᓂᒃ 1970-ᓂ, ᐊᒻᒪᓗ ᓇᒻᒥᓂᖅ ᐃᓱᒪᑦᑎᓂᒃ ᐅᖄᒍᓐᓇᓯᕙᓪᓕᐊᓯᑦᓱᑕ, ᐃᓄᑦᑎᑐᓪᓗ ᐊᓪᓚᒍᓐᓇᓯᑦᓱᑕ.” ᐊᓕᐊᓐᓂᑯᒥᓄᑦ ᐃᓅᖃᑎᒥᓂᒃ ᓱᓕ ᐱᔪᑦᓴᐅᔮᓚᕿᑎᑕᐅᕙᒃᑲᒥ ᐊᒻᒪᓗ ᐊᕐᕌᒍᐃᑦ 50 ᐊᓂᒍᕐᓯᒪᓕᕐᑎᓗᒋᑦ ᓴᐱᕐᕆᐊᖏᑦᑑᒍᑎᖃᕐᓯᒪᒐᒥ: “ᑮᓇᐅᔦᑦ ᐱᒍᒪᑦᓱᒋᑦ ᐱᑦᔪᑎᖃᓚᕐᓯᒪᖕᖏᑐᖓ, ᑌᒪᖕᖓᓂᑦ ᐃᓚᐅᒍᒪᓂᕐᓄᑦ ᐃᓄᐃᑦ ᐱᕈᕐᐸᓕᐊᓂᖏᓐᓄᑦ ᓄᕐᙯᓇᕐᑌᓕᖃᑦᑕᓯᒪᔪᖓ. ᐃᖕᖏᖑᐊᕐᑕᕕᓂᒃᑲ ᑐᓵᓕᕋᕕᒃᑭᑦ ᐊᒻᒪᓗ ᓈᓚᑦᓱᒋᑦ ᐃᓄᐃᑦ ᐊᒥᓱᑦ ᖃᐅᓯᖏᑦ ᐆᑦᑑᑎᒋᑦᓱᒍ ᓵᓕ ᐋᑕᒻᔅ, ᐊᓪᓚᖃᑦᑕᓯᒪᔪᑦ ᐃᓄᖁᑎᑦᑕ ᐱᕙᓪᓕᐊᓯᒪᓂᖏᓐᓂᒃ.” ᐅᖃᓪᓚᕆᑦᓯᒪᔪᖅ ᐱᒻᒪᕆᐅᓂᖓᓂᒃ ᑐᓴᕐᓂᔮᕐᑎᓯᓂᐅᑉ ᓇᓗᓀᕐᓯᐅᑎᐅᒐᒥ ᐱᕙᓪᓕᐊᕕᐅᓯᒪᔪᓂᒃ ᐊᒻᒪᓗ ᐃᓕᑦᓯᓚᕿᐅᑎᐅᑦᓱᑎᒃ ᐅᕕᒃᑲᓂᒃ ᖃᓄᐃᑦᑐᑰᕐᓯᒪᒻᒪᖔᑕ ᐃᓅᖃᑎᕗᑦ. ᑲᕙᒪᒃᑯᓄᑦ ᐅᖃᐅᓯᕗᑦ ᐊᓯᑦᔨᔭᐅᒐᓱᐊᕐᑎᓗᒍ ᐊᒻᒪᓗ ᐅᖃᐅᓯᑦᑎᓂᒃ ᐊᓯᐅᖏᓐᓇᑎᑦᓯᒋᐊᕐᓱᑎᒃ, ᐃᖕᖏᖑᐊᖃᑦᑕᓯᒪᔪᑦ ᐃᓄᑦᑎᑑᕐᓱᑎᒃ ᐅᑎᕐᑎᓯᓂᓕᑦᑖᑐᓂᒃ ᐱᔪᓐᓇᐅᑎᑦᑎᓂᒃ ᐃᓄᑐᐃᓐᓇᐅᓂᑦᑎᓄᑦ ᐊᒻᒪᓗ ᑌᒣᓘᕐᓱᑎᒃ ᐊᑭᒪᔪᒍᓐᓇᐅᑎᖃᕐᓯᒪᒋᐊᒥᒃ ᐃᑉᐱᒍᓱᑦᓱᓂ ᐊᒻᒪᓗ ᐅᖃᐅᓯᕐᒥᒃ ᐊᓯᐅᖏᓐᓇᓕᕋᔭᕐᑐᒥᒃ ᐱᐅᓕᑦᓯᒍᑎᖃᕐᓱᑎᒃ ᐃᖕᖏᖑᐊᕐᓂᑎᒍᑦ.
ᐊᐱᕐᓱᑕᐅᒐᒥ ᓱᒧᑦ ᑲᔪᓯᑐᐃᓐᓇᒪᖔᑦ, ᐅᐃᓕᐊᒻ ᑕᒍᓐᓈᖅ ᓚᓚᐅᕐᑐᖅ: “ᑐᓴᕐᓂᔮᕐᑎᓯᐅᑏᑦ ᐱᒋᑦᓱᒋᑦ ᐃᓕᓐᓃᑐᑦ, ᐊᒻᒪᓗ ᐊᓂᑎᒋᐊᓯᒐᕕᒃᑭᑦ, ᐅᑎᕐᑎᓚᐅᕐᓯᒪᓂᐊᕈᓐᓀᑕᑎᑦ. ᐃᓪᓗᑎᓂ ᑯᑭᑕᐸᐅᑎᒐ ᑌᒪᖕᖓᑦ ᓴᓂᓐᓃᑐᖅ. ᑌᒪᖕᖓᑦ ᑯᑭᑕᐸᐅᑎᑕᖃᕐᑎᑕᕋ ᐳᓛᕐᕕᕗᑦ ᐊᒻᒪᓗ ᐃᕐᓂᑲ ᐅᕙᓐᓂᒃ ᑕᑯᓐᓇᓕᓂᐅᑦᓱᑎᒃ ᐱᕈᕐᓴᓱᑎᒃ ᑐᓴᕐᓂᔮᕈᑎᓕᔭᓲᒍᓕᕐᒥᔪᑦ. ᐊᓇᕐᕋᑎᓂ ᑐᓴᕐᓂᔮᕐᑎᓯᐅᑏᑦ ᑌᒪᖕᖓᑦ ᐊᑐᐃᓐᓀᑦ.” ᓚᒋᐊᓪᓚᓱᓂᓗ ᓂᐱᓕᐅᕐᓂᕈᕕᑦ ᐃᓄᐃᑦ ᓂᐱᓕᐊᕕᓂᕐᓃᕕᑦ ᑐᓵᖃᑦᑕᓕᕋᒥᒃ, ᑐᓴᕐᓂᒍᓱᑦᓱᑎᓗ ᐊᒻᒪᓗ ᐃᓕᓐᓂᒃ ᐅᖃᐅᑏᑦᓱᑎᒃ ᐃᑲᔪᕐᓯᒪᒋᐊᖏᓐᓂᒃ ᐃᖕᖏᖑᐊᕐᑕᕕᓂᕐᐱᑦ ᐃᓅᓯᖏᓐᓂᒃ, ᓄᕐᖃᕈᒥᓇᑦᔭᖏᑦᑐᖅ ᑌᒫᒃ ᐅᖃᐅᑦᔭᐅᕙᑦᓱᓂ. 1978-ᒥᓂᑦ ᐊᒥᓱᐃᓂᒃ ᑲᑎᒪᔪᓂᒃ ᐃᓂᕐᓯᓯᒪᓕᕐᑐᖅ ᐊᒻᒪᓗ ᐱᖕᖑᐊᕆᐊᕐᑐᓕᓂᐅᓕᕐᓱᓂ ᐊᓛᔅᑲᒧᑦ, ᐊᑯᑭᑦᑐᒧᑦ, ᑳᓇᑕᐅᑉ ᑕᕐᕋᖓᓄᑦ ᐊᒻᒪᓗ ᓯᕿᓂᖓᓄᑦ ᐊᒻᒪᓗ ᐃᓄᐃᑦ ᐅᑭᐅᕐᑕᑐᒥ ICC ᑲᑎᒪᓂᒻᒪᕆᖏᓐᓄᑦ ᐊᒥᓱᕕᑦᓱᓂ ᑭᒡᒐᑐᕆᐊᕐᑐᓯᒪᑦᓱᓂ ᑳᓇᑕᒥᒃ. ᓄᑖᖅ ᐃᓂᕐᓯᒪᔭᖓ ᐃᖕᖏᖑᐊᕈᓯᖏᓐᓂᒃ ᐱᑕᓕᒃ ᑲᑎᒪᔪᓂᒃ When I see you / ᑕᑯᒐᑉᑭᑦ ᐃᓕᒪᓕᕐᑐᖅ ᖃᕆᑕᐅᔭᒃᑰᑎᑦᓯᕕᓐᓂ Spotify, iTunes ᐊᒻᒪᓗ Apple Music.
William Tagoona chante depuis un très jeune âge. Son père, alors pasteur Anglican, l’encourageait à chanter dans son Église. Dans les années 60, il rejoint le premier groupe de musique inuk nommé « The harpoons » alors qu’il est à l’école résidentielle de Churchill au Manitoba. Il n’a jamais cessé la musique depuis; il a été le batteur du groupe « Spectrum » alors qu’il vivait à Yellowknife et en 1974, alors qu’il retourne au Nunavik, il a démarré un groupe avec Tajara Papikattuk du « Sugluk Band » et le basiste Mark Kadjulik. Il joue de la batterie et de la guitare et raconte : « à l’époque, c’était bien différent d’aujourd’hui. Nous étions pas mal isolés dans l’Arctique et nous avions seulement des radios à ondes courtes pour nous aider à apprendre la musique de l’époque comme les Beatles et les Rolling Stones. Nous voulions faire comme eux donc nous nous sommes mis à apprendre de façon autodidacte les instruments des « Qalunaat ».
C’est seulement à son retour au Nunavik qu’il a commencé à chanter en inuktitut, sa langue maternelle : « Alors que nous étions à l’école résidentielle, ils essayaient de nous enlever notre langue donc nous devions chanter en anglais. Lorsque, dans les années 70, nous avons pris conscience de nos droits et avons commencé à nous défendre, on a commencé à écrire en inuktitut. » C’est l’appréciation de son peuple qui, 50 ans plus tard, lui donne toujours le goût de continuer : « ça n’a jamais été une question d’argent, ça a toujours été l’idée de prendre notre place et nous épanouir, nous les Inuit. Si vous écoutez bien mes chansons et celles de plusieurs musiciens comme Charlie Adams, elles parlent de notre histoire. » Il ajoute que la musique témoigne de son époque et peu enseigner à la jeune génération ce que notre peuple a traversé. Alors que les gouvernements tentaient d’éradiquer notre langue, les musiciens chantaient en inuktitut au sujet des droits des Inuit, et il a le sentiment que ce combat a porté fruit afin de maintenir l’inuktitut en vie.
À la question « pourquoi continuez-vous ? », William Tagoona répond : « La musique est quelque chose que tu as en toi, une fois qu’on commence il est impossible de retourner en arrière. Ma guitare est toujours près de moi dans la maison. Il y a toujours une guitare dans le salon et je pense que mes fils m’ont vu en grandissant et ont aussi développé cette passion. Il y a toujours des instruments de musique dans notre maison. » Il ajoute que lorsqu’un nouvel album sort et que les gens le découvrent et l’apprécie en plus de partager en quoi ça les aide dans leur vie, ça devient une inspiration pour continuer. Il a lancé plusieurs albums depuis 1978 et a performé en Alaska, au Groenland, dans le nord et le sud du Canada ainsi qu’en tant que représentant du Canada au Conférences ICC. Son nouvel album When I see you / Takugapkit est maintenant disponible sur Spotify, iTunes et Apple Music.
William Tagoona started singing at a very early age. His father was an Anglican minister and encouraged him to sing in his Church. Then in the 60’s, he joined the first ever Inuk band called “The harpoons” when he went to a residential school in Churchill, Manitoba. He has not stop singing and he has been playing music ever since. He was also a drummer in the band “Spectrum” while living in Yellowknife and then, once he went back to Nunavik in 1974, he started to play with Tajara Papikattuk from Sugluk Band, and Mark Kadjulik who was a bass player. He used to play drum and guitar, sharing: “in those years, it was different from today. We were very quite isolated because we were in the Arctic. We only had short wave radios that made us learn the music of the day back then, with the Beatles, the Rolling Stones and we wanted to be like them, so we taught ourselves how to play guitar and “Qallunaat” instruments.”
It is only back in Nunavik that he started to sing in his own language, Inuktitut. “Before that, in the residential schools, they were trying to take away our Inuktitut language from us so we only sang in English. Since we started to learn our rights in the 1970’s, and started to speak up for ourselves, we started writing in Inuktitut.” It is the appreciation of his own people that still inspires him and keeps him going after 50 years: “It was never about money, it was always about to be part of growing in our society, as Inuit. When you listen to my songs and you listen to the words of many people like Charlie Adams, they write about the history of our people.” He emphasis on how important music is a testimony of its time and can teach to the Youth what our people went through. While the government were trying to eradicate and alter our language, the musicians were singing in Inuktitut talking about regaining our rights as Inuit, and he feels this combat made a change and succeed as keeping the language alive.
When ask why he continues, William Tagoona said: “Music it’s something you have in you, and once you start getting into it, you never turn away from it. My guitar is always beside me in our house. I always have a guitar in the living room and I think my boys watched me while they were growing up and they picked up on it too. There are always musical instruments in our home.” He added that when you record and people get a hold of it, enjoy it and tell you how much it has helped them in their lives, it becomes an inspiration to continue. He has released many albums since 1978 and performed in Alaska, Greenland, northern and southern Canada as well as at the ICC conferences multiple times to represent Canada. His new album When I see you / Takugapkit is now on Spotify, iTunes and Apple Music.
ᐊᓪᓚᑐᖅ | Texte de | Text by: Pasa Mangiok