ᐋᕐᔪᓕᐅᑦ |DÉCEMBRE | DECEMBER

ᑑᒪᓯ ᒪᖏᐅᖅ | Thomassie Mangiok

ᑑᒪᓯ ᒪᖏᐅᖅ, ᐃᕗᔨᕕᒻᒥᐅᖅ, ᓄᓇᓕᒥᓂ ᐃᓕᓴᕐᕕᐅᑉ ᐊᖓᔪᕐᖄᖓᑕ ᑐᖓᓕᐊ ᐊᒻᒪᓗ ᐋᕐᕿᓱᕐᓯᒪᔪᓕᐅᕐᑎᐅᓱᓂ ᑕᐅᑦᑐᑎᒍᑦ ᐊᒥᓱᐃᓂᒃ ᑕᕐᓴᓕᐅᕈᑦᔨᓯᒪᓕᕐᓱᓂ ᓄᓇᕕᒻᒥ ᑎᒥᓂᒃ. ᐱᓇᓱᐊᕐᓯᒪᓕᕐᑐᖅ ᐊᑯᓂ ᓄᐃᑕᐅᕐᖃᒥᒥ ᐱᓇᓱᒐᕐᒥᒃ, ᓄᓇᒥ, ᓯᕗᓪᓕᐸᐅᑦᓱᓂ ᓄᑖᔭᖅ ᐃᓄᐃᑦ ᐱᖕᖑᐊᕈᑎᖓ.
ᓄᓇᒥ ᒪᖏᑦᑕᒥ ᐱᖕᖑᐊᕈᑎᒃ ᑐᖕᖓᕕᓕᒃ ᐃᓄᐃᑦ ᐊᓐᓂᓇᕐᑐᖁᑎᖏᓐᓂᒃ ᐊᒻᒪᓗ ᐊᕙᑎᖏᓐᓂᒃ. “ᐱᖕᖑᐊᕆᐊᑕᒫᑦ, ᐱᖕᖑᐊᕈᑎᒃ ᐊᑦᔨᓭᓐᓇᐅᖃᔭᖕᖏᑐᖅ ᐋᕐᕿᓱᕐᓯᒪᓂᖏᑦ ᐊᑦᔨᐅᖏᒻᒪᑕ, ᓭᑦᑌᑦ ᐊᑦᔨᒌᖕᖏᒪᑕ. ᐱᖕᖑᐊᕈᑎᐅᑉ ᐱᕙᓪᓕᐊᒍᑎᖓ ᐃᓕᖓᔪᖅ ᑭᓇᐅᓂᕐᓅᕕᑦ. ᖃᐅᔨᓴᕈᓐᓇᕕᖃᕐᓱᑎᑦ ᐊᕙᑎᒥᒃ, ᐃᒻᒥᓂᓗ ᓇᒻᒥᓂᕐᓃᕕᑦ ᖃᐅᔨᓴᕐᓂᖃᕐᓗᑎᑦ; ᓲᖑᓂᕐᓃᕕᑦ ᐊᒻᒪᓗ ᓴᖕᖐᓂᕐᓃᕕᑦ.” ᓄᓇᒥ ᐱᖕᖑᐊᕈᑕᐅᓲᖅ ᑭᑎᑦᔪᑎᑎᒍᑦ, ᑌᒣᒻᒪᑦ ᑭᑎᑦᓯᒍᓐᓇᕆᐊᖃᕐᑐᑎᑦ ᐱᖕᖑᐊᓚᖓᒍᕕᑦ, ᖃᓄᐃᑦᑐᑐᐃᓐᓇᖅ ᐅᖃᐅᓯᖅ ᐊᑐᕐᓗᒍ. ᒪᓕᒐᕐᑕᖏᑦ ᐃᓕᓐᓂᐊᕈᑎᖏᑦ ᐃᓄᑦᑎᑑᕐᑐᑦ, ᖃᓪᓗᓈᕐᑎᑐᑦ ᐊᒻᒪᓗ ᐅᐃᒍᐃᑎᑐᑦ. ᐱᖕᖑᐊᕈᑎᒃ ᓄᐃᑕᐅᓯᒪᒻᒥᔪᖅ ᐃᓚᐅᑎᓪᓗᒋᑦ ᐅᑭᐅᖃᖃᑎᒌᖕᖏᑐᑦ ᑑᒪᓯ ᐃᑲᔪᕐᑎᖃᕐᓯᒪᒻᒪᑦ ᐊᓈᓇᒥᓂᒃ ᐹᓴᒥᒃ ᐊᒻᒪᓗ ᐸᓂᒻᒥᓂᒃ ᐊᑎᖃᕐᒥᔪᒥᒃ ᐹᓴᒥ, ᐱᖕᖑᐊᕈᑎᐅᑉ ᑕᕐᓴᖏᓐᓂᒃ ᐊᒻᒪᓗ ᐊᓪᓚᖑᐊᕐᓯᒪᔪᕐᑕᖏᓐᓂᒃ ᐋᕐᕿᓱᐃᑦᓱᑎᒃ.
“ᓇᓂᑐᐃᓐᓇᖅ ᓯᓚᕐᔪᐊᒥ, ᐱᖕᖑᐊᓂᖅ ᐃᓚᒋᔭᐅᓪᓚᕆᑦᓯᒪᔪᖅ ᐃᓕᑦᓯᕙᓪᓕᐊᓂᕐᓄᑦ ᐊᒻᒪᓗ ᐃᓄᐃᑦ ᑌᒫᑦᓭᓇᕐᓯᒪᑦᓱᑎᒃ. ᐅᓪᓗᒥ ᐃᓕᓴᕐᓂᐅᑉ ᐋᕐᕿᓱᕐᓯᒪᐅᑎᖏᑦ ᐊᑐᕐᐸᑕᕗᑦ ᐃᓚᐅᑎᑦᓯᖏᑦᑐᑦ ᑭᓇᐅᓂᑦᑎᓂᒃ ᐃᓄᑐᐃᓐᓇᐅᓱᑕ. ᑭᖑᓂᕐᒥ ᐃᖕᖏᖑᐊᕈᑎᖃᕐᐸᓚᐅᕐᑐᖅ ᐊᒻᒪᓗ ᐱᖕᖑᐊᕈᑎᓂᒃ ᓈᒻᒪᒋᐅᑎᖕᖏᑐᓂᒃ ᐋᕐᕿᓱᐃᒍᑕᐅᒍᓐᓇᑐᓂᒃ, ᐊᒻᒪᓗ ᑲᒃᑲᓛᑦ ᐃᓕᑦᓯᕕᖃᕐᐸᓚᐅᕐᓱᑎᒃ ᐊᖓᔪᕐᖄᒥᓂᒃ ᐃᑦᔭᓯᒐᓱᐊᕐᓂᒥᑎᒍᑦ.” ᑌᒫᒃ ᑐᑭᓯᑎᑦᓯᓯᒪᔪᖅ ᑑᒪᓯ.

Thomassie Mangiok, d’Ivujivik, est le directeur de l’école de son village. Il est aussi un designer graphique qui a fait plusieurs logos d’organisations du Nunavik. Il travaille depuis longtemps sur un projet qui sera prochainement lancé, Nunami, le premier jeu de société moderne inuit.
Nunami est un jeu basé sur les valeurs inuites et l’environnement. « Chaque fois que vous jouez, le jeu est différent parce que la disposition change et les cartes sont différents. Le développement dépend de qui vous êtes et permet d’explorer l’environnement en se découvrant soi-même, ses forces et ses faiblesses. » Le manuel d’instructions sera disponible en inuktitut, anglais et français. Le jeu est également une création intergénérationnelle car Thomassie a impliqué sa mère Passa ainsi que sa fille Pasa, qui ont réalisé des estampes et des dessins pour le jeu.
« Partout à travers le monde, jouer est un aspect important de l’apprentissage, il en est de même chez les Inuits. Le système d’éducation actuel que nous avons ne fait pas partie de qui nous sommes en tant qu’Inuits. Autrefois, il y avait des jeux et des chansons pour résoudre des conflits et les enfants apprenaient en imitant leurs parents » a expliqué Thomassie.

Thomassie Mangiok, from Ivujivik, is the school principal of his hometown. He is also a graphic designer who has made multiple logos for Nunavik organizations. He has been working for a long time on a project which will be released soon, Nunami, the first Inuit modern board game.
Nunami is a game based on Inuit values and the environment. “Each time you play, the game is different because the layout is different, the cards are different. The game development depends on who you are and you get to explore the environment and meanwhile you get to explore yourself; your strengths and your weaknesses.” Nunami is played with numbers so you just have to know how to count to be able to play, no matter what language is spoken. The instructions manual will be in Inuktitut, English and French. The game is also an intergenerational creation since Thomassie involved his mother Passa and daughter also named Pasa, to do the game’s prints and drawing.
“Everywhere in the world, playing has been a big part of learning and it’s the same for Inuit. The current education system we have is not part of who we are as Inuit. In the past, there were songs and games to resolve conflict, and children would learn by imitating their parents.” explained Thomassie.

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ᐱᑖᕈᒪᒍᕕᑦ ᐱᖕᖑᐊᒐᑦᓴᒥᒃ, ᓇᕐᓂᓗᒍ ᑕᑯᕆᐊᒍᑎᒃ